farmertom

2014-03-27
21:26:10

Idag skrev jag en insändare

Jag har alltid varit lite skeptisk till folk som skriver insändare till lokaltidningen., skäms jag lite idag därför att jag sällat mig till denna gnälliga skara som klagar och kverulerar offentligt.
Ett av mina uppdrag som följer av mina företagsengagemang är att leverera kontanter till banken. Sparbanken Rekarne i Strängnäs har såsom varande en modern och framåtsträvande bank slutat befatta sig med kontanter. Det här innebär att bankens kunder hänvisas till att lägga kontantpåsar i servicebox för vidare transport och uppräkning av Loomis som så småningom- 2,3 dagar senare sätter in beloppet på företagets konto och tar en femtilapp för besväret.  Det säger sig självt att har man små dagskassor blir detta nog så kostsamt. Men ,säger banken - man kan ju sätta in upp till 10.000:- kr i veckan  via våra förträffliga insättningsautomater så varför gnälla?
Idag stoppade jag i ca 5.000:- kr i automaten och väntade förhoppningsfullt medans ett bläddrande ljud hördes, följt av mer bläddrande ljud- och ett meddelande på skärmen INSÄTTN ING STOPPAD. Automaten ur funktion.
Jahajaa, så kan det ju gå, maskiner är maskiner men den trygga banken ligger vägg i vägg med automaten.
Det är nu det lite läskiga börjar.  Bankkontoret var faktiskt öppet och bemannat av flera tjänstemän.
Ung man bakom disken såg mycket besvärad ut när jag berättade om mitt dilemma. Tråkigt , men inte kunde han göra något åt saken, inte han inte, men kanske hans äldre kollega ?  Suckande  berättade hon att detta minsann hänt fyra gånger de senaste dagarna! Och det var bankomatföretaget som hade hand om det hela. 
Jaha? men hur gör jag för att få tillbaka pengarna?  Ja se det visste hon ju inte men efter någon tvekan föreslogs att hon skulle göra reklamation. Detta fyndiga förslag innebar att jag efter hennes tio minuters ivrigt skrivande av blankett fick en kopia av en blankett och information att denna typ av reklamation tar 10 dagar.  Men om jag behöver betala räkningar då? Det är ett väldigt vanligt förekommande problem för mindre företag- de måste betala på sina fakturor.
Ja se det verkade inte vara något som banken kunde ha ansvar för.  men bankomatföretaget då har ni ringt till dom och försökt få dem att agera- kanske plocka ut mina pengar och sätta in dom på mitt konto ?
Nja det var ju inte heller hennes jobb så att säga, men det står ju ett nummer på bankmaten så--.
När jag får kontakt med en ung man på det angivna numret ställer han sig helt frågande till bankomatföretagets ansvar- nej det är ju banken man måste prata med- och göra en reklamation och så .
Jag är ledsen mitt adrenalin rinner till  och jag blir något vrång .
När jag kommer hem och berättar om  denna uppskakande händelse säger min hustru kyrkokamreren- samma hände mig förra veckan, 7.700:- , jag fick propsa på att få en reklamation skriven, ingen föreslog någon lösning, jag vet inte när vi får tillbaka pengarna - Härav en insändare till Eskilstunakurirren- något syrlig kan jag försäkra.
TF
 
 
Kommentar:
2014-05-12 @ 20:48:45
#1: Anne

Grattis! Du har utövat din demokratiska rätt. Fler borde göra som du!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: